2012. december 11., kedd

A Google kereső optimalizálás

(Az alább vázolt esemény egy SEO-projekthez kapcsolódik. A munka végeztével a szövegen kisebb javításokat hajtottam végre - 2013.)

December elején sajnálatos probléma adódott aktuális SEO-munkámban. Ügyfelem honlapjának két hónapja optimalizált aloldala az ipari kémény keresőszóval az első helyről a 6.-ra csúszott. Ez szokatlanul nagy esés 6 hete stabilan az első helyen álló oldal esetében (korábban nem mutatott megingást). A konkurens oldalak sem látszottak elég erősnek ahhoz, hogy egyszerre öten elém vágjanak. 1-2 pozíciónyi csúszás a természetes fluktuáció miatt előfordulhat, de itt másra kellet gyanakodnom.

A hibát magamnál kezdtem keresni. Átnéztem a linkküldő oldalakat, azt gondolván, hogy miközben ellenőrzöm a linkeket, kicsit megvariálom az anchor szövegeket is, és ahol lehet, frissítem az oldalt.

Hibát nem észleltem, de mikor egy helyütt próbaképp a céloldalra mutató linkre kattintottam, rémült meglepetésemre hibaüzenet jött: a kért oldal nem található. Nézek egy másik oldalt - ugyanaz a baj!

- Uram, kétszer sohasem tévedek! - mondja Alber' inas (Major Tamás) A tizedes meg a többiek c. filmben, és ezt mondtam én is. Mi lehet a gond? Kattintgatok és minden linkem a semmibe mutat. Ez az a helyzet, amit ha a SEO-munkás álmában lát, akkor remegve és izzadtan ébred...

Az történt, hogy az oldal készítői valami okból éppen a két hónapja optimalizált aloldalt szedték le...
De a baj nem ezzel kezdődött, hanem azzal, hogy a főoldal alatt két azonos tartalmú, de más (alig különböző) URL-című oldal létezett már korábban. A tartalmuk tökéletesen azonos volt, az URL-jük csak végén mutatott 2 karakternyi különbséget:
  • ipari-kemenyek
  • ipari-kemeny
- én az előbbit optimalizáltam, és az utóbbi létezéséről tudomásom sem volt, nem feltételeztem, hogy ugyanarra a kifejezésre két különböző oldal nyílik a felső és az oldalsávon elhelyezett menüből. A tartalmi azonosság mindaddig nem okozott problámát, míg az egyik oldal erősen volt optimalizálva - a másik pedig egyáltalán nem. Ám valamiért az oldal készítőinek éppen most jutott eszükbe ezt a kettősséget megszüntetni, és nagy pechemre az optimalizált oldalt szedték le.  

A dolgot nem vettem észre azonnal, bejáratott rutin esetén az ember nem silabizálja végig betűről betűre a linkeket, így én az utóbbi napokban már akaratlanul a korábban nem optimalizált oldal linkjét tűzdeltem oldalaimba. Ugyanazt csináltam, mint azelőtt: megnyitottam ügyfelem oldalát és kimásoltam a legfelső menüsor megfelelő linkjét. Gondolta a fene, hogy egy ideje az már egy másik oldalra mutat.
Pár napig a dolog ki sem derült. De aztán nyilván a Google kereste a korábban 1. helyen szerepeltetett weblapot - és hűlt helyét találta. Megtalálta viszont a vele teljesen azonos tartalmú, de csak pár napja optimalizált másik oldalt. Nem létező honlapot  nyilván nem tehet a listára, felvette hát a másikat, így az ipari-kemenyek végű teljesen eltünt, az ipari-kemeny vegű pedig megjelent az 5. helyen.

Ha valamit nem tolerál a Google, hát az bizony az azonos tartalmakkal és a hasonló URL-ekkel való variálgatás. Ennek mindig drámai hátrasorolás a következménye, mint ahogy annak is, ha egy domainen belül egymással azonos kulcsszóval konkuráló oldalak vannak. Itt most az összes vétség fennállt.
Erről a problámáról és követklezményeiről szó esik minden valamire való szakirodalomban, és van pontos tapasztalatom is egy évekkel ezelőtti saját példámból, amikor közel azonos tartalommal hoztam létre egy casino-budapest és egy casino_budapest linkvégű oldalt.

Különböző dolgok történtek ezután, nem részletezem. Feszített munkával igyekeztem megoldani a mások okozta gondot.

A balsikerben vétlen voltam, mégis gyanúba keveredtem, hogy én rontottam el valamit. Aztán a dolgok engem látszottak tisztázni: még a más tartalommal visszatett oldal is képes volt egy hét múlva újra az élre kerülni a rán "nehezedő" linknyomás hatására. Szerencsére a legfeszítettebb pillanatokban is vigasztalt, hogy a google optimalizálás aloldal viszont stabilan első maradt (igen nehezen küzdöttem fel erre a helyre), és annak ellenére, hogy a kármentéssel voltam elfoglalva, a Google honlap optimalizálás aloldala is benne maradt az első háromban.

Most első helyezése ellenére egy másik ipari kéményt küszködök az élre - a tartalma alapján most már ez az alkalmasabb, no meg az is tudható, hogy a megrokkant gerincű honlap optimalizálása mindig kockázatos.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése